Thursday 14 July 2011

Hidayah Itu Milikmu, Ya Rabb

Assalamualaikum wbt...

Ya Allahu Ya Rabbi..Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar..begitu hebat hidayahMu..mampu mengubah yang buruk kepada baik, jahil kepada berilmu, lemah kepada kuat, hina kepada mulia...itulah pemberian dan hadiah Allah yang paling berharga buat hamba-Nya. Kata orang,  

"yang kedua tak sehebat yang pertama..."

Begitu jua dengan hidayah Allah..moga hidayah yang kita perolehi tidak kita lengah-lengahkan dan tidak kita sia-siakan begitu..terlalu mahal harhanya..kerana itulah penentu pengakhiran hidup kita..husnul khatimah atau su'ul khatimah...semoga kita sentiasa bersyukur dan berterima kasih pada-Nya pada setiap saat, setiap waktu, insyaAllah.


Sebagai muhasabah bersama untuk kita merenung kembali disepanjang usia kita, berapa kerap amalan yang telah kita lakukan? Adakah kita istiqamah dengan amalan tersebut? Berapa kerap penyesalan dan taubat kita terhadap dosa-dosa yang telah kita lakukan selama ini? Adalah ibadah yang kita kerjakan selama ini diterima oleh Allah? Adakah cukup hanya sekadar tawakal? Dimana usaha kita? Dimana doa pengharapan kita? Renung-renungkan..fikir-fikirkan..tepuk dada tanyalah iman..Allah itu Maha Pemurah, Maha Pengampun dan Maha Menerima taubat..Sesungguhnya pintu taubat sentiasa terbuka untuk kita.

"Barangsiapa yang mengerjakan dosa di siang hari maka bertaubatlah di malam harinya dan barangsiapa yang mengerjakan dosa di malam hari maka bertaubatlah di siang harinya...".
-Hadith Rasulullah s.a.w-

No comments:

Post a Comment